Maailma ilman hoota ja ämmää (osa 1)

kaivuri

Kaivetaanko maata jalkojemme alta?

Kaksi kirjainta vain. Mutta mikä merkitys niillä onkaan.

Puuvillan kierrätys takaisin vaatteiksi on tulevaisuudessa varmasti yksi kannatettavista innovaatioista, aivan kuten merestä poimitun muovijätteen hyödyntäminenkin.

Mutta viherpesu se vasta oma taiteenlajinsa onkin (juttua Kemikaalicocktailin blogissa H & M:stä).

Jos jostain vielä löydätte dokumentin Luonnon hintalappu (Banking Nature), niin suosittelen katsomaan (tai kannattaa kytätä, jos se tulisi joskus uusintana). Suu auki joutui katsomaan, että onko tämä mahdollista. Isot sijoittajat ostavat maaplänttejä, joihin sitten myyvät tehtaille oikeuksia (siis lupia saastuttaa, koska muuten tehtaat eivät joutuisi maksamaan luonnon turmelemisesta mitään). ”Emme ymmärrä luonnon arvoa nykyisillä menetelmillä. Sille pitää laittaa hintalappu”. Ja tämä oli sijoittajien mukaan luonnonsuojelua, logiikka jäi minulle jotenkin epäselväksi…

Luontopörssissä voi veikata, mikä laji kuolisi seuraavaksi sukupuuttoon (ja tällä vasta tienaakin). Dokumentissa kerrottiin myös eräästä suuresta Etelä-Amerikassa toimivasta yrityksestä, palkittiin vuoden eettisimpänä yrityksenä, koska se istutti tuhansittain eukalyptuspuita. Se tosin vaan oli saastuttanut paikat, jossa sen tehtaat sijaitsivat, täysin, ihmiset elivät päästöhiukkasten keskellä (mustaa pölyä sai olla koko ajan pyyhkimässä huonekalujen päältä) ja eukalyptusistutukset olivat muuttaneet seudun vihreäksi aavikoksi (maaperä oli täysin kuivunut, koska puut varjostivat seutua niin, että muut kasvit eivät voineet elää siellä). Ja eukalyptuspuut myytiin raaka-aineeksi (puut kasvavat nopeasti), josta yritys sai taas voittoa. Sellaista hyväntekeväisyyttä (pahoittelut, että en tuota yrityksen nimeä muista, tovi jo siitä kun dokumentin katsoin).

Vaikka se on ihan hyvä juttu, että suuret ketjut käyttävät esimerkiksi luomupuuvillaa (mitä enemmän käyttävät sitä enemmän sen kysyntä kasvaa), ei voi olla ajattelematta, että siellä ne samoissa tehtaissa valmistetaan kuin muutkin firman vaatteet. Eli ei se työläisen oloja muuta. Toisin on sellaisten, ehkä pienempien, firmojen kanssa, jotka oikeasti panostavat koko tuotantoketjuun. Jotkut jopa lupaavat vaatteille elinikäisen takuun. Mutta kun se hinta…

Tapaus Nike iD

Nikelta on mahdollisuus tilata erilaisia vaatteita omalla tekstillä. Esimerkiksi lenkkareihin voi laittaa haluamansa sanan (jos se ei ole Niken ehtojen vastainen).

Luin hauskasta tapauksesta, jossa Jonah Peretti olisi halunnut painattaa kenkiin sanan ”sweatshop”. Nike painotti kampanjassaan kovasti, että ihmisillä pitää olla ilmaisunvapaus, ja tämän vuoksi Nike tarjoaa mahdollisuuden ilmaista itseään heidän tuotteidensa kautta.

Yllättäen ilmaisunvapaus ei koskenutkaan ihan kaikkea.

Henkilö ja Nike kävivät pitkän sähköpostikeskustelun siitä, miten sana rikkoi käyttöehtoja. Sana tosin oli standardienglantia, eikä esimerkiksi slangia, joka olisi ollut peruste sanan hylkäämiselle. Hikipaja-sanan alkuperä juontaa juurensa jo vuoteen 1892. Loppujen lopuksi Nike vetosi oikeuteensa perua tilaus ja tarjosi mahdollisuutta tilata lenkkarit toisella sanalla. Noh, kenkien tilaaja suostui tähän, mutta pyysi samalla Nikeä lähettämään kuvan siitä 10-vuotiaasta vietnamilaisesta tytöstä, joka kengät tekee…

Nike ei enää vastannut.

Nike nyt on tunnetusti saanut osansa skandaaleista, joten ehkä radiohiljaisuus tuossa kohtaan oli ihan ymmärrettävää…

Tulipas taustoituksesta pitkä… Koska tekstistä tulisi kenties turhankin jämerä, taidan tehdä tästä kaksiosaisen.

Joten pysy ruudulla, seuraavalla kerralla jatkuu tarina ”Maailma ilman hoota ja ämmää”.

PS. Mikä on sinun mielestä tämän hetken pahin viherpesijä ja miksi?

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Vaatteet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s