Vegaani! Ota nämä kolme asiaa huomioon, kun vaihdat luomuun. Laillistetun ravitsemusterapeutin vinkit.

vegan

Tämä olisi ehkä vastannut paremmin sitä sisältöä, mitä Petteri Lindblad kirjoitti viimeisimmässä blogissaan, jonka hän oli nimennyt Vastalauseeksi luomulle.

Kirjoitus kirvoitti keskustelua myös Luomu-ryhmässä (valitettavasti teksti on poistettu ryhmästä).

Ruoka merkitsee ihmisille eri asioita. Toisille se on keino tankata kehonsa, toisille siihen liittyy esimerkiksi perinteitä. Jos ruoka nähdään vain kehon tankkaamisen välineenä, sen eettisiin vaikutuksiin tai ympäristövaikutuksiin ei aina kiinnitetä huomiota. Samoin käy, jos ruoka nähdään nautintona ja hedonistiset motiivit ohjaavat kulutusta. ¹

Jos ruoka merkitsee vain ravintoaineita, muut seikat, kuten tuotteen ekologinen puoli voi jäädä huomioimatta. Tuote ostetaan hoitamaan joku tehtävä ihmisen elämässä. Ravintoaineet ovat niin sanottuja etsintätekijöitä, eli asioita, mitä voi arvioida helpoiten heti ennen ostopäätöstä. Luottamusta herättävät tekijät puolestaan perustuvat esimerkiksi valmistajan ilmoitukseen siitä, miten ja missä tuote on valmistettu.

Lindblad nostatti hyviä pointteja esille, mitä oikeastaan on otettava huomioon aina siinä vaiheessa kun siirtyy syystä tai toisesta noudattamaan totutusta poikkeavaa ruokavaliota, ennen kuin siitä tulee normaali. Kuten hän sanoi, kun tietää mitä tekee, ei ole hätää. Minulle tilanne tuli ensimmäisen kerran eteen, kun jouduin siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon.

Tai oikeastaan toisen kerran. Minullakin on takana epäonnistunut kasvissyöntikokeilu. En ehkä tuolloin kuitenkaan tiennyt tarpeeksi siitä, mitä lihan pois jättäminen tarkoittaa, eli millä sen korvaa. Urheilin myös tuolloin paljon, ja se ei vain sopinut minulle. Olo tuli väsyneemmäksi ja päätin siirtyä lähemmäksi ”normaalia” ruokavaliota.

Tällä hetkellä ruokavalio on hyvin tasapainossa.

Kuten Vastalause luomulle -kirjoituksessa pohdittiin, luomu ei aina takaa monipuolisempaa ravintosisältöä. Monipuolisuus syntyy toisin aina lisättynä, koska esimerkiksi D-vitamiinia ei maidoissa luonnostaan ole. Ja esimerkiksi vegaanin on joka tapauksessa otettava B12-vitamiininsa lisänä. Oli se sitten lisättynä juomaan tai otettuna purkista. Ja ilmeisesti näissäkin on vielä katsottava, että vitamiineissa ei ole eläinperäisiä aineita.

Yksi asia saattaa tosin jäädä huomaamatta, jos tuotteita arvottaa vain sen sisältämien vitamiinien määrän mukaan.

Nimittäin lisätty sokeri.

Tietenkin makeuttamattomia juomia löytyy myös, mutta ne eivät välttämättä ole ihan niin hyvän makuisia. Tästä voikin tulla kiusaus ostaa makeutettu juoma, koska siitä saa vitamiinit ja sehän on se mikä ratkaisee, eikö? Makeutettua juomaa suositellun päiväannoksen (5-6dl) verran päivässä tuo 15-18 grammaa  (turhaa?) sokeria. Käsittääkseni se lasketaan mukaan suositeltuun päiväannokseen, koska se on lisättyä sokeria, mutta Pronutrionistin sivuilta löytyy hyvä ja tarkempi pohdinta WHO:n uudesta sokerisuosituksesta.

Luomun ja perinteisesti tuotetun ruoan ravintoarvojen eroista on ilmestynyt muun muassa seuraava meta-analyysi vuodelta 2014, jossa havaittiin muun muassa, että luomuruoka sisältää noin 50 prosenttia vähemmän kadmiumia ja antioksidanttipitoisuudet ovat 18-69 prosenttia suurempia. Soijan ravintoarvojen eroja on tutkittu esimerkiksi tässä tutkimuksessa, mutta se on saanut kritiikkiä muun muassa siksi, että soijat eivät kasvaneet samassa maaperässä ja niitä ei voisi näin ollen verrata…  Tutkijat totesivat seuraavaa: ”Our results clearly show that different agricultural practices affect the quality of soybeans.” Eli miten maata hoidetaan, sillä on väliä. Eikös se ole vähän se idea? AMPA jäämiä, mikä ilmeisesti on vielä huonompi juttu kuin glyfosaatti, oli GM-soijassa. Torjunta-ainejäämiä ei tässä tutkimuksessa luomusoijasta löydetty. Joten siinä mielessä se on linjassaan aikaisempien tutkimusten kanssa (kappale 4.7), vaikka tämä oli yksi tutkimus muiden joukossa. Kaikkia sokereita luomusoijassa oli enemmän (esim. glukoosia 1,04g/100g) ja kuitua hieman vähemmän, mutta onko ero merkittävä, sitä ei mainittu (noin 3g vähemmän kuitua per 100g). Ja koska luomusoija sisälsi vähemmän seleeniä, se tuomittiin keskustelupalstoilla huonommaksi. Mutta sekään ei ole oikeasti ongelma, kuten myöhemmin selviää.

Ja tässä Ruotsissa tehdyssä testissä kokeiltiin, mitä tapahtuu kun perhe siirtyy käyttämään vain luomutuotteita.

Mitä sitten tulisi muistaa muutamien vitamiinien osalta yleisesti, kun haluaa suosia luomuvaihtoehtoja?

  • D-vitamiini. Luomumaidossa ei ole D-vitamiinia, joten se on hankittava lisänä. D-vitamiinin lisäyskäytäntö perustuu Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksiin, joka on annettu vuonna 2003. Vitamiini joudutaan lisäämään maitoon joka tapauksessa, joten eikö se sitten ole sama ottaa purkista? Suomessa lisän ottamista kannattaa harkita varsinkin talvisaikaan, söi miten tahansa. Terveyskirjaston sivuilla mainitaan näin:

Terveen aikuisen D-vitamiinin nykyinen päiväsaannin pitkään käytetty suositus on 10 mikrog. Annos on todennäköisesti liian vähän pohjoisen auringottomana talvikautena.

Ja luomumaidossa D-vitamiinia ei ole, koska

kivennäis- ja hivenaineita, vitamiineja, aminohappoja ja mikroravinteita saa lisätä  vain, jos niiden käyttöä edellytetään lakisääteisesti.(Evira

  • B12-vitamiini. Jos syöt monipuolisesti, vaje epätodennäköinen. Jos olet vegaani, se on hankittava lisänä.
  • Kalsium. Monta lähdettä. Jos maitoa ei käytä, esimerkiksi soijamaito on hyvä lähde. Joihinkin luomusoijajuomiin kalsium saadaan merilevästä (120mg/100g).  Luomutofussa ei ilmeisesti ole kalsiumia omasta takaa (ei ainakaan tuoteluetteloista löytynyt mainintaa), mutta korjatkaa, jos olen väärässä. Muita hyviä kalsiumin lähteitä maidon karttajalle ovat muun muassa manteli, ruusunmarja, pähkinät, siemenet ja appelsiini.
  • Seleeni. Tämän voisi vielä mainita erikseen. Suomen maaperässä on sitä niukasti, joten siksi on oltu huolissaan eläinten seleenin saannista, koska vaje voi aiheuttaa vakavia ongelmia. Siksi orgaanista seleeniä saa lisätä luomueläinten rehuun. Luomua suosivat voivat puolestaan varmistaa tarvittavan seleenin saannin parilla parapähkinällä päivässä.

Eli eivät luomuvaihtoehdot niin pahoja olekaan?

Ja vielä loppuhuomio.

En ole ravitsemusterapeutti (vaikka aikoinaan harkitsin alaa vakavasti).

Olen ruokailija.

Juttu perustuu muun muassa Vastalause luomulle –kirjoitukseen.

Mutta tähän ehkä joku kasvisruokavaliota noudattava voisi kommentoida, miten on eri tilanteet ratkaissut eli mitä on joutunut ottamaan huomioon kun on vaihtanut kasvisruokavalioon ja vieläpä luomuun?!

Ja huomauttakaa ihmeessä, jos jokin tärkeä seikka on jäänyt huomioimatta.

Muutama otsikkoidea

Kuten kirjoittaja jutussaan pyysi, tässä vielä muutama otsikkoidea. Kuulostaisiko juttu näiden perusteella enemmän asiantuntijakirjoitukselta, kuin vastakkainasettelulta? Kaikkia saa käyttää vapaasti. Kiitos kirjoituksesta.

”Luomuvegaanin kaksoisuhka. Näillä yksinkertaisilla vinkeillä vältät sen helposti.”

”Luomuvegaanin kaksoisuhka. Näillä kolmella vinkillä vältät sen helposti.”

”Suositko luomua? Lue tämä heti.”

”Suositko luomua? Tärkeää tietoa sinulle.”

”Suositko luomua? Olethan varmistanut nämä kolme asiaa?”

”Ajattelitko vaihtaa luomuun? Lue tämä ensiksi.”

”Mitä on otettava huomioon kun suosii luomua? Laillistettu ravitsemusterapeutti vastaa.”

”Laillistetun ravitsemusterapeutin kolme vinkkiä luomua suosiville.”

”Tiesitkö nämä kolme asiaa luomusta? Laillistettu ravitsemusterapeutti kertoo.”

Ja niin edespäin…

¹ Bartels, J. – Onwezen M. C. (2014) Consumers’ willingness to buy products with environmental and ethical claims: the roles of social representations and social identity. International Journal of Consumer Studies. Vol. 38, 82–89.

EDIT 25.1.2016 Lisätty sanat ”esimerkiksi” ja ”yleisesti”. Sanat harmaalla.

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Luomuruoka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s