Et kai kuulu siihen 60 prosentin joukkoon, joka ei tunnista tätä merkkiä

Helsingin Sanomissa oli juttua uudissanoista YK:n kansainvälisen lukutaidon päivänä 8.9.2015. Tiedätkö mitä tarkoittaa ukkoskyykky, aavepyörä tai tuuliruuvi? Sanapäivityksen pääset tekemään testin avulla.

Uusia sanoja muodostuu myös yritysten toimesta varsin usein. Parhaat niistä uppoutuvat ihmisten arkikieleen, joka tietysti on sloganien kehittäjien ja yritysten toive. Esimerkkinä vaikka ”googlettaminen”, tai ”twiittaaminen”. Kaikki meistä varmaan muistavat tokaisun elämä on… tai aikuisten oikeesti. Jonka oikeesti haluaisin unohtaa.

Mutta et arvaakaan, millainen on ollut luomu-sanan syntyhistoria…

Luomu tulee tietenkin sanoista ”luonnon mukainen”. Näin jälkikäteen ajateltuna varsin looginen nimi tuotteille, joiden valmistustapaa se kuvaa.

Joukkoon mahtui tietenkin epäilijöitä.

1990-luvulla , jolloin Suomen luomu-brändiä käytiin kehittämään, sanan ympärillä kuohui. Eräät epäilivät, että sana saatettaisiin erehtyä luulemaan luomeksi tai joksikin vastaavaksi…

Luomu sana on kuitenkin käynyt elämään omaa elämäänsä.

Tällä hetkellä luomun käyttäjät ovat luomuilijoita ja luomun käyttöä kutsutaan luomuiluksi.

Mitenkähän laajasti sanat ovat arkikielessä käytössä? Ainakaan omaan kieleen ne eivät ole vielä istuneet…

Jotta jokin iskostuisi ihmisten mieleen, sillä pitää olla tietenkin napakka iskulause, joka kertoo olennaisen asiasta. Luomulle se kehittyi työpajassa. Luomuslogan ”Luomua. Ilman muuta.” valittiin vuonna 2013 vuoden iskulauseeksi. Kaksinaismerkityksen sisältävänä ytimekkäänä sloganina se on mielestäni todella oivallinen. Se sisältää lupauksen, jonka luomu käyttäjälleen antaa, eli tuotteet eivät sisällä sen ihmeempiä ylimääräisiä aineita. Yritykset, kuten Urtekram, menee lupauksessaan askeleen pidemmälle eli Luomua. Aina. Se helpottaa kuluttajan valintaa: aina kun yrityksen tuotteen ottaa, tietää mitä saa. Tarjoaa valintaan oikotien, tiedätkö. Varmaan aika monelle se ensimmäinen merkki minkä luomun ostamista harkinneelle on tullut hyllystä otettua? Arlan tai Valion luomumaidon lisäksi tietysti.

Mutta vaikka iskulauseet ovat hyviä, eräs tärkein merkki on vielä 60 prosentille suomalaisista epäselvä. Se on tietenkin lehtimerkki, EU:n luomumerkki, joka luomutuotteista löytyy. Tämän vuoksi luomun brändioppassa merkin yläpuolelle ohjeistetaan kirjoittamaan sana luomu, koska pelkän merkin tunnistaa vain 40 prosenttia kuluttajista.

Mikä lehtimerkki sitten on? (tiedot poimittu Luomun brändioppaasta)

eu_organic_logo_colour_rgb

Lehtimerkki on EU:n luomumerkki. Se kertoo, että elintarvike on EU:n luomusäädösten mukainen. Lehtimerkki on pakollinen EU:ssa valmistetuissa valmiiksi pakatuissa elintarvikkeissa. Se on tosin vapaaehtoinen irtotuotteissa ja kolmansista maista tuoduissa luomuelintarvikkeissa.

Lehtimerkin yhteydessä on ilmoitettava valvontalaitoksen tunnusnumero ja tieto, missä tuotteen maataloudesta peräisin olevat ainesosat on tuotettu. Ilmaisua ”Tuotettu Suomessa” voidaan käyttää, jos vähintään 98 % niistä on tuotettu Suomessa. Arlan maito ainakin näytti tällaisen maininnan sisältävän.

Luomuelintarvikeketjua säätelevät elintarvikelainsäädännön lisäksi luomusäädökset. EU:n luomulainsäädäntö (EY) 834/2007 (EY) 889/2007 ja (EY) 1235/2008 määrittelevät vähimmäisvaatimukset koko EU:n alueella luonnonmukaisesti tuotettuina markkinoitaville maataloustuotteille ja elintarvikkeille.

Pikkuhiljaa. Ehkä ensi vuonna jo puolet tunnistavat merkin.

Ja vielä knoppitietona, luomutuottajia on Suomessa tällä hetkellä 4 300.

Oletko jo tilannu blogimme sähköpostiisi? Tilaa nyt, ja saat samalla alekoodin blogiyhteistyöyrityksemme Karma Shopin verkkokauppaan. Muista hyödyntää myös Pirita Saippuan kampanja.

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Luomukuluttajakäyttäytyminen, Luomumarkkinat

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s