Mikä saa aterian maistumaan paremmalta?

Let me go organic

Tänään piti olla reseptitiistai, mutta Helsingin Sanomat sotki suunnitelmat.

Helsingin Sanomissa oli tänään 11.8.2015 pääkirjoituksena luomua käsittelevä kirjoitus. Siinä Jukka Ruukki kritisoi lujasti luomun markkinoinnissa käytettäviä sanoja, kuten ”paremman makuista”, ”terveellistä” ja ”puhdasta” ja väittää luomun ratsastavan pelkillä mielikuvilla.

Hughner, McDonagh, Prothero, Shultz ja Stanton* tekivät vuonna 2007 laajan analyysin luomutuotteiden kulutusta koskevista artikkeleista, jotka oli julkaistu vuosien 1985 ja 2005 välillä. He havaitsivat yhdeksän tekijää, jotka motivoivat kuluttajia ostamaan luomutuotteita. Näissä maku nousi toiseksi tärkeimmäksi syyksi luomun ostamiseen. Samoin Suomessa Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan maku on yksi tärkeimmistä ostoperusteista luomulle.

Jos ihmisillä ei olisi vertailupohjaa (olisivat eläneet tyhjiössä) niin sitten se olisi kummallista sanoa, että luomu on paremman makuista. Mutta kaikilla meillä on ehkä se tuote, mitä on totuttu ostamaan, vertailupohjana. Jos se esimerkiksi siihen nähden on parempaa niin…

Miten muuten mättöteollisuus elintarvikkeitaan markkinoi? Oletko huomannut muun muassa Coca-Colan mainosslogania ”Saa ateriasi maistumaan paremmalta.” Mihin tämä sitten perustuu? Tutkittuun tietoon?  Objektiiviseen näkemykseen?

Hyvien sloganien varalta kannattaa aina pitää korvat auki. Muun muassa Niken kuuluisa vuonna 1988 ensi kertaa esiintynyt Just Do It -slogan sai inspiraation erään murhamiehen tokaisusta ”Let’s do it”. Tämän hän sanoi juuri ennen teloitustaan.

Puolustusvoimien ”Tee työtä jolla on tarkoitus” löydettiin työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta.

Tai ”Red Bull antaa siivet”. Ihanko? Siinä mielessä kyllä, että liikaa juoneena voi sydän pysähtyä. Mielikuvilla ratsastetaan surutta totta tosiaan.

Coca-Colallakin on ehkä hieman tutkittu syitä, miksi sitä juodaan. Ehkä ihmisten keskusteluita on kuunneltu ruokaravintoloissa, kuten Ruukki mansikkapellolla. Tai ehkä jonkun kotona on järjestetty lastenjuhlat, jossa tarjoillaan Coca-Colaa, ja kuunneltu kaapissa mitä lapset juttelevat (ei mitään tavatonta markkinointitutkimusta Amerikassa, varsinkaan lelujen osalta).

Minulla on aavistus, mistä Coca-Colan lausahdus saattaa olla peräisin… Ja sen pitäisi nousta pääkirjoituksen arvoiseksi jutuksi.

 

Nimittäin jonkun lapsen suusta.

 

Lisäys: Kahden professorin vastaus pääkirjoitukseen julkaistu 15.8.2015 Helsingin Sanomissa.

ps. Käy muuten lukemassa Facebookin Luomu-ryhmästä keskustelua liittyen Hesarin juttuun. Ei ehkä yhtä värikästä kuin Iltasanomien keskustelupalsta viime päivinä, mutta saatat yllättyä…

*Hughner, R. S. – McDonagh P. – Prothero, A. – Shultz, C. J. – Stanton, J. (2007) Who are organic food consumers? A compilation and review of why people purchase organic food. Journal of Consumer Behaviour. Vol. 6, 1–17.

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Luomun markkinointi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s